De regels van feedback geven
Denk goed na voordat je iemand van feedback voorziet of het daadwerkelijk om feedback gaat. Met welke bedoeling geef je feedback? Kan de ander jouw feedback in de praktijk toepassen om zijn werkwijze of houding aan te passen en te verbeteren?
Tip: Let op je houding
Als je een ander feedback geeft, zorg dan voor een open, actieve houding. Ga rechtop zitten in de stoel. Zet je voeten stevig op de grond. Houd je handen op tafel. Ga niet tegenover elkaar zitten, maar kies voor een hoekopstelling. Degene die feedback ontvangt, voelt zich daardoor meer op z’n gemak.
Tip: Leef je in
Iedereen is anders. Bekijk daarom de situatie vanuit de ander. Waarom vertoont de ander een bepaald gedrag? Waarom doet hij of zij iets en lukt het niet? Vind uit wat de ander bezighoudt. Niet alleen op het werk, maar ook buiten het werk om. Benoem de dingen die jij waarneemt en zeg dat je de ander begrijpt.
Tip: Spreek voor jezelf
Spreek altijd alleen vanuit jezelf. Je voorkomt hiermee dat de ander feedback als een aanval ziet. Zeg dus bijvoorbeeld: “Ik merk dat …” in plaats van “Jij doet altijd…”. Het is een veilige vorm om iemand aan te spreken.
De 4 G’s
Een bekende methode om feedback te geven is met de 4 G’s: Als eerste beschrijf je het gedrag dat je hebt gezien of ziet. Dan leg je uit wat voor gevolg dat gedrag heeft. Licht daarna toe welk gevolg dat gedrag heeft. Tot slot eindig je met het vertellen wat het gewenste gedrag is van de ander.
Onthoud dat het om een gesprek gaat. Dit betekent dat niet alleen jij aan het woord bent, maar dat degene die feedback ontvangt ook zijn zegje kan doen. Wat vindt de ander van je feedback? Schiet de ander in de verdediging? Leg uit dat dat niet nodig is, want je geeft opbouwende kritiek.
4 G’s in de praktijk met oefening
Dit klinkt makkelijker gezegd, dan gedaan. Werken met de 4 G’s vergt training en ervaring.
Een oefening die je kan uitvoeren voor gedrag, gevolg en gevoel, is door met een tweetal te gaan zitten. De eerste minuut vertel je wat je bij de ander ziet of hoort. Dan observeer je met name. Bijvoorbeeld: “Je haalt je neus elke keer op” of “Je wiebelt met je benen”. In de tweede minuut benoem je wat je ziet. Vervolgens leg je uit wat het gevolg van dat gedrag op jou is. Bijvoorbeeld: “Je wiebelt met je benen. Ik word er zenuwachtig van.”
Regels voor feedback ontvangen
Er bestaan ook regels voor het ontvangen van feedback. Alleen dan heeft feedback maximaal effect. In feite zijn er twee belangrijke regels over het ontvangen van feedback:
- Kritiek is iets om van te leren en niet iets om bang voor te zijn
- De juiste houding aannemen helpt bij het verwerken van feedback
Tip: feedback is geen aanval
Feedback geven heeft in feite een positieve bedoeling: jouw werkwijze of houding verbeteren. Feedback ontvangen is nooit en te nimmer bedoeld om iets te zeggen over jouw waarde als mens.
Tip: Vraag door
Probeer door te vragen naar wat de feedback geven precies bedoelt. Wees er zeker van dat jullie op één lijn zitten. Vraag om concrete feedback, zodat jij er iets van kan leren. Weet wat de ander graag veranderd wilt zien
Tip: Toon waardering voor de feedback
Waardeer het dat iemand je wilt helpen en verbeteren. Bedank diegene en toon respect. Dat zal alleen maar de relatie verbeteren.
Tip: Schiet niet in de verdediging
Goed feedback ontvangen doe je door te luisteren naar wat de ander te zeggen heeft. Dat je luistert, houdt niet meteen in dat je het ermee eens bent. Het toont dat je het serieus neemt en er over nadenkt.
Veel van deze tips voor feedback geven en ontvangen komen ook terug bij het goed toepassen van gesprekstechnieken.
Oefening met positief roddelen
Het doel van positief roddelen is het leren ontvangen van opbouwende feedback.
Vorm drietallen en bedenk van ieder in het drietal wat de drie sterkste punten zijn van de manier waarop ander samenwerkt / zijn werk doet. Vervolgens roddelen twee van de drie mensen met elkaar over de sterke punten van de derde persoon. De derde persoon mag alleen kijken, luisteren en aantekeningen maken. De rollen worden gewisseld, zodat uiteindelijk iedereen aan de beurt komt.