Effectieve Communicatie- en Schrijftrainingen

Klantgerichte Brieven en E-mails

Een praktische training om brieven meer te laten overtuigen. Zorg voor een uniforme, effectieve stijl.

Training Klantgerichte Brieven en E-mails

 Adviseurs Bankwezen of Overheid
 Geen Werkervaring Vereist
 10 Uur

Weet u hoe de brieven van uw organisatie de deur uitgaan? Zijn ze allemaal geschreven in dezelfde stijl? Stralen ze uit waar u als bedrijf voor staat?

Wees eerlijk. De meeste brieven ‘swingen’ niet. Ook de e-mails zijn onnodig ingewikkeld, standaard en vaak veel te lang. Uw klant leest de helft van de tekst niet eens. Tijdverspilling. In deze training leert u brieven en e-mails te schrijven die uw klant wél leest.

Deelonderwerpen

Structuur, gebruik van ik en wij, oubollig taalgebruik, effect van briefclichés, benadering, tips en trucs voor efficiënt e-mailen.

Resultaat van de training

• Iedereen schrijft volgens de nieuwe stijl.
• Uw brieven krijgen een betere structuur.
• U bent minder tijd kwijt aan telefoontjes om uw brieven uit te leggen.
• De lezer begrijpt wat u schrijft.

Toelichting

De juiste uitstraling
In deze maatwerktraining leert u met uw team hoe u snel en volgens de kernwaarden van uw bedrijf uw brieven en mails te schrijven. U ontdekt dat u met een goede brief of e-mail wel degelijk uw klant kunt verrassen.

Lastige materie, simpel uitgelegd
Daarnaast verwacht de klant dat ingewikkelde zaken helder worden uitgelegd. Dit vormt een kerntaak van een organisatie. Veel bedrijven werken er hard aan om hun imago te verbeteren. Zij bieden klanten meer transparantie. Begrijpelijk schrijven speelt hierbij een belangrijke rol. In onze training leert u moeilijke processen eenvoudig te beschrijven. Dit bespreken we uitgebreid tijdens de brieventraining als we met teksten van de deelnemers aan de slag gaan.

Het stapje extra voor de klant

We willen allemaal de prijs winnen voor meest klantgerichte organisatie. Toch vergeet men vaak de brieven en e-mails te bekijken. En…de meeste brieven komen erg onpersoonlijk over: de processen staan centraal en niet de klant. Hoogste tijd dat schrijvers zich onderscheiden op papier. Gebruik bijvoorbeeld eens een quote om een brief te openen, of geef aan het eind van de brief een tip over hoe de klant het beste het kantoor kan bereiken.

Wil je zelf deze brief ontvangen?
In een gesprek met een klant aan de telefoon of aan de balie is het makkelijk om mee te denken: je hebt de klant immer voor je staan. Vaak ontbreekt de vertaling naar papier nog. Het is de uitdaging om tijdens de training op zoek te gaan naar creatieve oplossingen om het stapje extra te zetten, zodat de klant zich speciaal voelt.

DUUR: 2 dagdelen van 3,5u
NIVEAU: MBO/HBO
DOELGROEP: Adviseurs, assistenten binnen het bankwezen of overheid.
AANVANGSNIVEAU: Deze training is geschikt voor iedereen die brieven schrijft of gaat schrijven.
STUDIEBELASTING: 7 uur voor de training, 3 uur voor tussentijdse opdracht.

Deze klanten gingen u al voor

Spijkerman trainingen