Effectieve Communicatie- en Schrijftrainingen

2 nov 2016

De 4 Communicatiestijlen – welke communicatiestijl past bij jou?

Iedereen communiceert op een andere manier en dit komt op de werkvloer extra duidelijk naar voren. In de sales, als manager of als HR-medewerker kan de juiste communicatie het verschil maken. Goede communicatie begint bij het erkennen dat iedereen eigen communicatiestijlen gebruikt. In dit artikel lees je over de vier meest voorkomende communicatiestijlen. Hoe herken je deze, welke communicatiestijl past het beste bij jou en wat zijn de voor- en nadelen?

1. De directeur

Wie herkent dit type niet? De naam zelf roept al een beeld op. Deze communicatiestijl herken je aan twee dingen: iemand wil iets voor elkaar krijgen en iemand heeft een drang naar controle. Mensen die zich als directeur gedragen, voelen zich het prettigste in situaties waar ze collega’s kunnen managen en het voortouw kunnen nemen in situaties. Ze kunnen dan ook snel schakelen, hebben ten alle tijden een doel voor ogen en streven in hun resultaten altijd naar optimaal succes. Hoewel dit soort communicatietypes vaak goede leiders zijn, komen ze vaak ongevoelig en ongeduldig over.

Voordelen:
– Gedreven
– Resultaatgericht

Nadelen:
– Ongeduldig
– Ongevoelig

Omgaan met een ‘directeur’:
– Wees duidelijk, kort, snel en precies in je communicatie. Bereid elk gesprek goed voor en draag zoveel mogelijk oplossingen aan.
– Small talk is bij dit communicatietype overbodig.
– Focus je op de kernpunten en vermijd kleine details.
– Probeer hun doelen te achterhalen zodat je opties kunt aanbieden.
– Zorg voor concrete data om te laten zien hoe je doelen bereikt.

2. De socializer

‘De socializer’ is misschien wel het meest geliefd van alle communicatiestijlen: ze zijn altijd in voor een lolletje, vrolijken mensen op en staan graag in het middelpunt van de belangstelling. Ze zijn charismatisch, energiek en zoeken altijd de actie op. Vaak zijn het optimisten die anderen makkelijk overtuigen van hun visie en doelen. Hoewel de charme en enthousiaste houding een goede leider van ze maakt, kunnen socializers ook in minder positief daglicht komen te staan door hun impulsieve beslissingen. Ze wachten niet altijd op de juiste informatie en luisteren soms erg veel naar hun intuïtief, wat soms goed uit kan pakken. Daarnaast hebben ze een korte spanningsboog en hebben ze moeite met alleen zijn.

Voordelen:
– Charismatisch
– Enthousiast

Nadelen:
– Snel verveeld
– Moeite met alleen zijn

Omgaan met een ‘socializer’:
– Neem de tijd om een goede band op te bouwen.
– Schrijf voor de zekerheid alle actiepunten op.
– Zorg voor een levendige, leuke omgeving met veel prikkels.
– Motiveer ze door complimenten te geven, dit werkt beter dan kritiek.

3. De denker

Dit is een van de meest analytische communicatiestijlen, deze stijl kenmerkt zich door probleemoplossend vermogen. Denkers gaan vaak methodologisch te werk en hebben oog voor detail. Het duurt even voor ze een beslissing nemen, maar zullen altijd een goede reden hebben voor hun besluit. In tegenstelling tot de socializer, wegen ze voor- en nadelen voortdurend af in plaats van dat ze kiezen voor een ‘quick win’. Doordat ze zelf zo precies zijn, hebben ze soms een erg hoge verwachting van andere mensen: hierdoor komen ze soms pessimistisch en kritisch over. Van nature zijn ze perfectionistisch van aard en kunnen soms wat sceptisch overkomen.

Voordelen:
– Analytisch
– Doordacht

Nadelen:
– Sceptisch
– Kritisch

Omgaan met een ‘denker’:
– Vermijd ‘smalltalk’ en ‘socializen’
– Ga stap voor stap om hen ruimte te geven ergens over na te denken.
– Wees altijd goed voorbereid en gebruik data in je antwoord.
– Schrijf zoveel mogelijk op.
– Kom je beloftes na.

4. Het relatietype

Deze communicatiestijl is heel erg gericht op mensen. Relatietypes zijn erg warm, verzorgend en verkiezen goede relaties met de mensen om zich heen boven al het andere. Ze zijn erg loyale werknemers, vrienden waar je op kunt bouwen en uitstekende teamgenoten. Dit omdat ze altijd bereid zijn om netwerken op te bouwen en de verantwoordelijkheden te delen. Van nature streven ze naar harmonie, betrouwbaarheid en oprechtheid. Wel is het zo dat ze risico erg vermijden, evenals conflicten en confrontaties.

Voordelen:
– Loyaal
– Betrouwbaar

Nadelen:
– Geen risico durven nemen
– Conflict vermijdend

Omgaan met een ‘relatietype’:
– Wees geduldig en laat zien dat je interesse in het persoon hebt.
– Bouw aan een persoonlijke relatie alvorens zaken te doen.
– Probeer hun angsten te verminderen door de voordelen van een uitdaging uit te leggen.
– Wees voorspelbaar en accuraat met beloftes die je maakt.
– Wees warm en uitnodigend met een focus op hun gevoel.
– Push relatietypes niet geforceerd in een hoek waar jij ze wil hebben.

En… heb je jezelf en je eigen stijl al in beeld? Natuurlijk zul je je in een aantal stijlen herkennen en je vangt geen enkel mens in een communicatiestijl, deze opsomming is zwart – wit en mensen zijn dit niet. Wel kun je met deze vier stijlen meer inzicht krijgen in drijfveren van mensen en hen hierdoor een stuk beter begrijpen. Wil je nu echt meer leren over drijfveren en effectieve communicatie, woon dan een van onze trainingen bij.

Spijkerman trainingen